Lancaster LL684 JI-B2, 514 squadron RAF.

Lancaster

Foto van soort gelijke Lancaster.

22 maart 1944.

De Lancaster LL684 neemt deel aan een raid op Frankfurt, de derde aanval op deze stad in die week. Samen met een grote bommenwerpermacht van 816 andere toestellen, waaronder 620 Lancaster, 184 Halifax‘s en 12 Mosquito‘s. De LL684 was 1 van de eerste toestellen die vanaf Waterbeach, Cambridgeshire opsteeg om 18:26 uur en moet het aan de voorkant van de formatie bommenwerpers hebben gevlogen.

Als afleidingsmanoeuvre werd een indirecte route gevlogen waarbij de Nederlandse kust ten noorden van de Zuiderzee werd gekruist, waarna een zuidelijke koers richting Frankfurt werd gevlogen.

Het markeren en bombarderen ging accuraat en Frankfurt leed wederom een groot schade op, de rapporten tonen aan dat de schade nog groter was dan die van de raid van 4 dagen eerder. De halve stad zat "voor lange tijd" zonder gas, water en elektriciteit. Alle delen van de stad waren wel geraakt maar de grootste nadruk van de aanval had in de westelijke stadsdelen gelegen. Het rapport vermeldt vooral zware schade aan de industriële gebieden rondom de doorgaande weg naar Mainz.

De Achtste Luchtmacht (USA) met 162 B-17‘s gebruikten Frankfurt als een alternatief doel toen zij 36 uur na deze RAF aanval Schweinfurt niet konden bereiken en richtten nog meer schade aan.

Het Frankfurt journaal bevat deze toevoeging: " De drie luchtraids op 18, 22 en 24 maart zijn uitgevoerd door een gecombineerde macht van Britse en Amerikaanse toestellen en dit resulteerde in het uitdelen van de zeer rake klappen die Frankfurt in deze oorlog heeft gekregen, klappen die het einde van het sinds de Middeleeuwen opgebouwde Frankfurt betekenden."

Door deze aanval werden 948 mensen gedood, 346 zwaar gewond en 120.000 mensen werden dakloos. Eén van de gevolgen van deze zware aanvallen was dat recent gevangengenomen R.A.F. bemanningsleden vaak moesten worden beschermd door hun bewakers tegen de mishandeling door woedende burgers wanneer ze door Frankfurt moesten op weg naar het nabijgelegen verhoor- en doorgangskamp Oberursel.

Night Raid Reports:

In totaal gaan er 35 vliegtuigen verloren, 4.6% van de ingezette capaciteit. 184 gesneuvelde bemanningsleden en 53 krijgsgevangenen.

Samen met de afleidingsmanoeuvre van het mijnenleggen bij Kiel bracht dit de Duitsers wel enige tijd van slag, door de afleidingsmanoeuvre van een indirecte koers werd Hannover was als hoofddoel verwacht.

Maar een paar Duitse jagers vonden uiteindelijk de bommenwerpervloot. 33 toestellen, 26 Lancasters en 7 Halifax‘s gingen verloren, 4.6 procent van de ingezette vloot.


De Lancaster LL684 maakt deel uit van de eerste groep, met als bemanning:


John Bernard Underwood

Rang:

Flight Sergeant

Functie:

Piloot

Registratie No:

1454510

Overlijdensdatum:

22 maart 1944

Leeftijd:

21

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 514 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 25

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van Percy Bernard en Alice Underwood uit Leeds, Yorkshire.

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Albert William Johnson

Rang:

Sergeant

Functie:

Boordwerktuigkundige

Registratie No:

1607088

Overlijdensdatum:

22 maart 1944

Leeftijd:

20

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 514 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Gedeeld graf 24

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van Albert Edward en Eveline Nellie Johnson, uit Sandhurst, Berkshire

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Ivor John Frederick Rich

Rang:

Flying Officer

Functie:

Navigator

Registratie No:

136818

Overlijdensdatum:

22 maart 1944

Leeftijd:

35

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 514 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 23

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van George Edwin en Rosina Minnie Rich. Echtgenoot van Edith Peggy Rich uit Bexhill-on-Sea, Sussex. B.A. (Lond.) King's College

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Richard Jock Day

Rang:

Sergeant

Functie:

Radiotelegrafist/Boordschutter

Registratie No:

1238225

Overlijdensdatum:

22 maart 1944

Leeftijd:

22

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 514 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 22

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van Ernest William en Lily Frances Day uit Goodrington, Devon

Portretfoto:

Foto grafsteen:



W.D. McPhee

Rang:

Flying Officer

Functie:

Bommenrichter

Registratie No:

J/24235

Land van herkomst:

Canada

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 514 squadron

POW. kamp:

Geïnterneerd in Stalag Luft I.

Vlakbij Barth een stad in het Duitse Mecklenburg-Voor-Pommeren.

POW. registratie No:

POW. No.3831

Overige informatie:

Heeft crash overleefd en is in een krijgsgevangenenkamp terechtgekomen.
Na zijn terugkomst in Canada haalde hij op het lokale Business College zijn diploma boekhouden. Hij kwam als junior accountant in dienst bij Farmers Diary, een lokaal melkverwerker/distributeur waar hij zich opwerkte tot uiteindelijk Vice President of Finance.

Portretfoto:



Howell John

Rang:

Sergeant

Functie:

Staartschutter

Registratie No:

1656081

Geboortedatum:

03 juli 1923

Overlijdensdatum:

22 maart 1944

Leeftijd:

21

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 514 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Gedeeld graf 24

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van David Hopkin John en Margaret John, uit Swansea; echtgenoot van Sarah Ann John, uit Gendros, Swansea

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Robert C. Sime

Rang:

Sergeant

Functie:

Schutter midden boven

Registratie No:

R/104854

Overlijdensdatum:

In 1989 overleden.

Land van herkomst:

Canada

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 514 squadron

POW. kamp:

Geïnterneerd in Stalag Luft I.

Vlakbij Barth een stad in het Duitse Mecklenburg-Voor-Pommeren.

POW. registratie No:

POW. No.3841

Overige informatie:

Heeft crash overleefd en is in een krijgsgevangenenkamp terechtgekomen dat hij heeft overleefd door zich o.a. als kapper te ontpoppen.

Nadat het kamp door de Russen werd bevrijd is Robert teruggekeerd naar Canada waar hij slotenmaker werd.

Portretfoto:



Foto van de bemanning van de LL684.

De Lancaster LL684 was 1 van de twee Lancasters die van het 514 squadron verloren zijn gegaan tijdens deze missie.

John Underwood en zijn bemanning vertrokken rond 18.26 uur (Engelse tijd) van Waterbeach met als doel Frankfurt.

Vermoedelijk heeft de Lancaster LL684 met John Underwood en zijn bemanning met technische problemen te kampen gehad en heeft men om die reden net ten noorden van Osnabrück besloten terug te keren naar de basis. Op de terugweg is het vliegtuig aangevallen door een Duitse nachtjager en ten westen van de Kamerlingswijk bij Zwartemeer neergestort.

Vijf bemanningsleden kwamen hierbij om, twee konden zich redden per parachute maar werden krijgsgevangen gemaakt door Duitse militairen.

Een enkele bommenwerper verstoken van de bescherming van de formatie was makkelijker op radar te identificeren door de Duitse luchtverdediging!

Het om 21:30 uur ten zuidoosten van Emmen neerschieten van de Lancastere LL684 werd toegekend aan Oberleutnant Heinz Rökker van 2./NJG2. Dit was de 15e bevestigde claim van een totaal van 64 voor deze Luftwaffe ace, die de oorlog overleefde.


In de autobiografie van Heinz Rökker staan de volgende details:

Ju88 R-2 met registratie R4+BB, opgestegen vanaf Langensalza om 20.10 uur. Een Lancaster neergeschoten om 21.30 uur door twee aanvallen van onderaf en van achteren dichtbij Emmen in Nederland, vijf springende bemanningsleden waargenomen.

Foto van soort gelijke Ju-88.



Bij deze crash aan de Kamerlingswijk in Zwartemeer komen 5 bemanningsleden om het leven.

J.B. Underwood

A. W. Johnson

I. J. F. Rich

R. J. Day

H. John




Foto van de crash locatie van de Lancaster LL684.


De Lancaster was totaal vernield.



Politie rapporten:




Piloot John Underwood en zijn bemanning waren nog niet zo heel ervaren, en hadden pas 3 missies met succes volbracht.
Deze missie naar Braunschweig zou hun 4de worden.




Overzicht van alle missies:

07-03-1944
Le Mans

15-03-1944
Stuttgart, keren terug met een beschadigd vliegtuig na een botsing op de terugweg met een FW-190.
Linker buiten motor en propeller beschadigd.




Combat report 15/16 maart 1944.


18-03-1944
Frankfurt

22-03-1944
Frankfurt



Pagina‘s uit het logboek van R. J. Day.