Lancaster DV287 SR-N, 101 squadron RAF.

Lancaster

Foto van soort gelijke Lancaster.

14 januari 1944.

496 Lancasters en 2 Halifax vliegtuigen vertrekken vanuit Engeland voor de eerste belangrijke raid op Braunschweig (Duitsland) van dat jaar.


Night Raid Reports:





In totaal gaan er 38 Lancasters verloren, 7.6% van de ingezette capaciteit.

Normale bemanning van een Lancaster is 7 man, gemiddeld wist maar 10% van de bemanning een crash te overleven. 7.6% van de ingezette capaciteit staat voor +/- 240 gesneuvelde bemanningsleden.

Het Duitse luchtverdediging had aankomende bommenwerpers op 40 mijl uit de Engelse kust al gesignaleerd en een groot aantal Duitse jachtvliegtuigen vielen de toestellen aan nadat ze net de kust bij Bremen was gepasseerd. De Duitse jachtvliegtuigen slaagden er in om een groot aantal Engelse vliegtuigen te vernietigen

Van de vernietigde vliegtuigen behoorden 11 toestellen tot de Pathfinders groep, die als taak had het doel Braunschweig te markeren voor de hoofdmacht. Braunschweig was kleiner dan de normale doelen voor Bomber Command en deze raid was niet echt een succes. In de Duitse rapporten wordt gesproken van "een lichte aanval met geringe schade". Bommen op het zuiden van de stad hadden maar 10 huizen hadden vernield en er vielen 14 slachtoffers. De meeste bommen vielen in de velden rond Braunschweig of in Wolfenbüttel en andere kleine dorpjes ten zuiden van Braunschweig.


De Lancaster DV287 maakt deel uit van de eerste Pathfinders groep, met als bemanning::


Joseph Walter (Joe) Slater

Rang:

Pilot Officer

Functie:

Piloot

Registratie No:

158716

Overlijdensdatum:

14 januari 1944

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 101 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 13

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Geboren in Dagenham Essex.

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Maxwell Chambers Patterson

Rang:

Flight sergeant

Functie:

Co piloot

Registratie No:

1438245

Overlijdensdatum:

14 januari 1944

Leeftijd:

28

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 101 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 15

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Overige informatie:

Was als 9de man toegevoegd om training uren te maken als piloot "Second Dinky".

Familie informatie:

Zoon van James Chambers Patterson en Charlotte Mann Patterson uit Hawick, Roxburghshire.

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Arthur William Louis (Bob) Schneider

Rang:

Sergeant

Functie:

Boordwerktuigkundige

Registratie No:

941898

Overlijdensdatum:

14 januari 1944

Leeftijd:

24

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 101 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Row B. Graf 14

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van Arthur Louis en May Victoria Schneider uit Welland, Worcestershire

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Alexander Hoyle Walmsley

Rang:

Flying Officer

Functie:

Navigator

Registratie No:

142330

Overlijdensdatum:

Is op 17 januari 1977 overleden tijdens een hartoperatie.

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 101 squadron

Overige informatie:

Heeft crash overleefd, wist te ontkomen en terug te keren naar Engeland.De naam Alex Walmsley komt ook voor in een verslag van USAAF Vlieger (2e Luitenant) Thayer Hopkins, waarin hij spreekt over een onbekend onderduik adres in het zuiden van Nederland waar hij een aantal weken verblijft met 21 anderen, waaronder Alex Walmsley.

Portretfoto:

Foto in vliegersuitrusting:



Peter (Jock) Mitchell

Rang:

Sergeant

Functie:

Radiotelegrafist/Boordschutter

Registratie No:

1077420

Overlijdensdatum:

14 januari 1944

Leeftijd:

21

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 101 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 12

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van John en Isabella Graham Mitchell uit Scone, Perthshire.

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Stanley Ernest (Stan) Watchorn

Rang:

Flight Sergeant

Functie:

Bommenrichter

Registratie No:

169505

Overlijdensdatum:

14 januari 1944

Leeftijd:

27

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 101 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 16

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van Harry Dobney Watchorn en Harriet Ada Watchorn, echtgenoot van Joyce Alice Watchorn uit Syston, Leicestershire.

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Leonard (Len) Easdon

Rang:

Sergeant

Functie:

Schutter midden boven

Registratie No:

2206647

Overlijdensdatum:

14 januari 1944

Leeftijd:

19

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 101 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 10

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van Ralph en Elizabeth Easdon, echtgenoot van Peggy Easdon uit Wigton, Cumberland.

Portretfoto:

Foto grafsteen:



George Thomas (Mac) McLatchie

Rang:

Sergeant

Functie:

Staartschutter

Registratie No:

1349943

Overlijdensdatum:

14 januari 1944

Leeftijd:

23

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 101 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 11

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Familie informatie:

Zoon van Hugh en Mary McLatchie uit Connel Park, Ayrshire.

Portretfoto:

Foto grafsteen:



John Francis Stafford

Rang:

Flight Sergeant

Functie:

Special Ops A.B.C.

Registratie No:

1166582

Overlijdensdatum:

14 januari 1944

Leeftijd:

24

Land van herkomst:

Engeland

Eenheid:

Royal Air Force Volunteer Reserve, 101 squadron

Graf referentie:

Kavel 9. Rij B. Graf 9

Begraafplaats:

Algemene Begraafplaats Nieuw Dordrecht

Overige informatie:

Airborne Cigar (A.B.C.) Stoorzender die frequenties van Duitse nachtjagers stoorde. 101 Sqn nam een achtste Duits sprekend bemanningslid mee voor deze taak, die inbrak op de Duitse frequenties en valse berichten en informatie doorgaf.

Familie informatie:

Zoon van Sydney en Aileen Stafford uit Liphook, Hampshire.

Portretfoto:

Foto grafsteen:



Foto van de bemanning van de DV287 in de oude samenstelling.

J.R. Preedy had als navigator 30 operationele missies gevlogen en was klaar met zijn tour, J.R. Preedy werd vervangen door een andere navigator A. H. Walmsley.

De Lancaster DV287 was één van de drie Lancasters die van het 101 squadron verloren zijn gegaan tijdens deze missie.

Joe Slater en zijn bemanning vertrokken rond 16.45 uur (Engelse tijd) van Ludford Magna met als doel Braunschweig voor een A.B.C. missie onderdeel uitmakend van de Pathfinder group.

A.B.C. Airborne Cigar is een stoorzender die frequenties van Duitse nachtjagers stoorde. Het 101 Squadron nam een extra Duits sprekend bemanningslid (achtste man) mee voor deze taak, die gedurende de vlucht boven bezet gebied inbrak op de frequenties van de Duitse luchtverdediging en valse berichten en informatie doorgaf.

De vliegtuigen Pathfinder group hadden als hoofdtaak om het aan te vallen doel te markeren. Dat werd gedaan met Target Indicators (Ti, brandbommen met gekleurde rook). Aan het begin van het doel werden: "Groen Ti" afgeworpen en aan het einde van het doel werden: "Rode Ti" afgeworpen. Zodat de hoofdmacht aan de hand van de kleur rook makkelijker hun doel konden identificeren.

De vliegtuigen Pathfinder group hadden ook een neven taak en dat was het afwerpen (vaak in een tweede run over het doel) van een zware luchtmijn "Cookie" van 4000 pond (2000 kg)

Afwerpen van een "Cookie" en een 1000 Ponder.

Om ongeveer 18.40 uur werd de Lancaster van Joe Slater en zijn bemanning al vroeg waar genomen door een Duitse nachtjager op een hoogte van 19.500ft.

De Duitse nachtjager was die avond om 17.55 uur opgestegen van Leeuwarden en werd geleid door de gevechtsleidings officier van het radarpeilstation 'Eisbar' bij Sondel. Het wilde hun deze avond aanvankelijk niet lukken. Toen de gevechtsleider hun meldde dat ze zich in de bommenwerperstroom bevonden, zagen ze de eerste bommenwerper op een afstand van ongeveer 300 meter op tegenkoers voorbijvliegen. Tijdens het naar binnen draaien zagen ze nog verscheidene andere bommenwerpers op een afstand van ongeveer 300 tot 500 meter boven hen passeren.

Ze waren echter niet in staat een aanval te ondernemen, voornamelijk doordat ze in een vliegtuig vIogen die nog met de oude 'Lichtenstein' radar was uitgerust; deze werd gestoord door de strookjes zilverpapier "Window" die door de bommenwerpers werden uitgeworpen.

Maar tegen half zeven keerden de kansen. Door de gevechtsleider werden de Duitse nachtjager gevlogen door Oberleutnant Martin Drewes en zijn boordmarconist Unteroffizier Erich Handke van het 1V./NJG1 naar een vijandelijke bommenwerper geleid.

Oberleutnant Martin Drewes en Unteroffizier Erich Handke.

Het toestel BF-110 G van Marin Drewes en Erich Handke in juli 1944 nadat het uitgerust was met nieuwe radio en radar apparatuur en de 'Schrage Musik'.

De Lancaster DV287 van Joe Slater en zijn bemanning werd geheel onopgemerkt door de bemanning zwaar geraakt, bij de romp en aan de linker vleugel.

Vrijwel meteen brandde de linker vleugel en daarna brak er ook in de romp van de bommenwerper brand uit. Omdat de Lancaster nog voor 5 uur vliegen brandstof aan boord had en de gehele bommenlast, greep het vuur snel om zich heen.

Even later stortte het vliegtuig gehuld in vlammen in de diepte en explodeerde vlak boven de grond, '20 km ten noordoosten van Meppel', zoals Handke in zijn logboek optekende. Het was 18. 30 uur, dertig minuten voor 'Uur 0', het begin van de aanval dat was vastgesteld op 19.00 uur.

Dit was de laatste 'Abschuss', die Drewes en Handke met normale boordwapens (in de neus van het vliegtuig) boekten; daarna werd hun machine uitgerust met de z.g. ' Schrage Musik' in de rug van het vliegtuig gemonteerde, schuin naar boven gerichte 20 mm kanonnen. Deze maakten de traditionele en nog altijd vrij gevaarlijke wijze van aanvallen van achteren en onderen overbodig.

Met de 'Schrage Musik' schoof de nachtjager op een evenwijdige koers onder de bommenwerper, die immers van onderen blind was, omdat hij niet zoals de Amerikaanse bommenwerpers met een buikkoepel was uitgerust. De rest was vrij eenvoudig, het vizier werd ingesteld, dikwijls op de vleugeltanks. Verscheidene bommenwerper bemanningen moeten er in die laatste ogenblikken geen benul van hebben gehad hoe en vanwaar het noodlot zo plotseling toesloeg.



Bij deze crash aan de Westra's Wijk in Zwartemeer komen 8 bemanningsleden om het leven.

J.W. Slater

M.C. Patterson

A.W.L. Schneider

S.E. Watchorn

P. Mitchell

J.F. Stafford

L. Easdon

G.T. McLatchie